MINDFULNESS: BODYSCAN HET STRATENPLAN

Gepubliceerd op 30 maart 2020 om 09:22

Het uitvoeren van MINDFULNESS oefeningen biedt jouw kind de mogelijkheid om bewust te leven vanuit zijn of haar zintuigen en om te verstillen in zijn of haar hoofd. De oefeningen zorgen er voor dat jouw kind meer ZORGELOOS in het NU kan gaan staan. 

 

Zoek een rustig plaatsje op in huis of buiten in de tuin. Leg een yogamatje of een groot badlaken of deken op de grond. Je kan een rustgevend muziekje laten klinken wanneer je dit fijn vindt. Adem een aantal keer rustig in en uit. Luister naar de BODYSCAN. Voel wat dit met jou doet. Nadien kan je nog een beeld schilderen, kleuren of kleien vanuit de bodyscan!

Ontvang je graag de ingesproken versie van de BODYSCAN? Mail dan naar kikoarendonk@gmail.com

Post foto's van je oefeningen of creaties op instagram of facebook met #KindInKunstOntmoetingen.

MINDFULNESS OEFENING: BODYSCAN HET STRATENPLAN

 

We gaan een stratenplan maken van jouw lichaam. Ga maar liggen op je rug en sluit je ogen. Voel eens hoe jouw lichaam de grond raakt. Voel hoe de aarde jouw lichaam draagt. Breng nu je aandacht naar jouw ademhaling. Adem een paar keer diep in en uit. Voel hoe je buik op en neer gaat. Dat gaat helemaal vanzelf. Adem rustig verder op jouw eigen ritme.

Stel je eens voor dat door jouw lichaam een grote straat loopt met allemaal kleinere straatjes waarop een auto rijdt. De auto brengt jouw naar alle delen van jouw lichaam. De auto start bij jouw linkervoet. Breng in jouw gedachten de auto naar deze voet. Voel eens hoe jouw linkervoet op het matje ligt…. Wat voel je? Voelt het warm of koud aan? Je hoeft het alleen maar te voelen en op te merken… het is ok.

Rijd nu met jouw auto naar jouw linker onderbeen en bovenbeen. En wat voel je daar?

Dan rijd jij met de auto via jouw rechterbeen helemaal naar beneden naar jouw rechtervoet. Hoe voelt het daar? Misschien heb je het gevoel om even je voet te bewegen… Je hoeft alleen maar gewaar te worden wat er gebeurt in jouw rechtervoet. Je hoeft er verder niets met te doen.

Dan rijdt de auto naar je rechter onderbeen en bovenbeen. Hoe is het daar? Misschien komen er enkele gedachten voorbij… dat is helemaal ok. Als je dat merkt, focus je terug op jouw rechterbeen.

En dan rijdt de auto verder naar jouw rug en jouw schouders. Voel hoe deze het matje raken…

Vervolgens rijdt de auto naar de voorkant van jouw lichaam… naar jouw buik en jouw borst. Voel hoe de auto op en neer gaat telkens je diep in en uit ademt.

Rij nu verder via jouw linkerarm naar jouw linkerhand. Misschien wordt je enkele tintelingen gewaar in jouw vingers. Dat is ok. Breng de auto terug omhoog naar jouw linkerarm. Hoe voelt het daar?

Via jouw borst rijdt de auto naar jouw rechterarm tot aan jouw rechterhand.  Hoe voelt jouw rechterkant aan? Jouw hand, jouw onderarm en jouw bovenarm?

Via jouw nek rijdt de auto helemaal naar je hoofd. Voel je de achterkant van jouw hoofd op het matje liggen? En hoe voelt jouw gezicht aan? Je voorhoofd, je ogen, je neus, je wangen, je mond en je kin.

Je hebt met de auto nu een stratenplan gemaakt van heel jouw lichaam. Bekijk maar eens goed hoe dit er uitziet en focus je nu op jouw hele lichaam. Voel hoe jouw lichaam de grond raakt. Voel hoe de aarde jouw lichaam draagt. Breng nu je aandacht terug naar jouw ademhaling. Adem een paar keer diep in en uit.

Als je er klaar voor bent, mag je op jouw eigen tempo jouw ogen openen en wat bewegen met jouw vingers, jouw voeten en jouw armen. Rek je eens goed uit.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.